Zdrowe podjadanie

Wartości odżywcze naszych produktów

Dobroczynne dla zdrowia i urody wartości odżywcze orzechów znane są od dawna. Ich regularne spożywanie dobrze wpływa na serce i układ krążenia. Dlatego należy pamiętać, że dobrze zbilansowana dieta powinna być bogata w te pyszne przekąski.

Badania naukowe dowiodły, że spożycie porcji orzechów częściej niż raz w tygodniu skutecznie chroni przed zawałem serca i udarem mózgu. Stopień ochrony jest wprost proporcjonalny do częstości spożywania orzechów.

Stosunkowo niedawno odkryto również, iż orzechy wykazują działanie przeciwzapalne, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy. U kobiet duże spożycie orzechów zmniejsza również ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

Ponadto są bardzo dobrym sposobem na podniesienie kondycji organizmu i poprawienie naszego samopoczucia.

O wartości orzechów świadczy stosunkowo duża ilość zawartego w nich bardzo wartościowego białka roślinnego i błonnika. Każdy rodzaj orzechów zawiera też charakterystyczny dla siebie zestaw mikroelementów:

wapnia, fosforu, żelaza, potasu, sodu, kwasu foliowego, magnezu i witamin – A, D i E.

Witamina E jest ponadto silnym antyoksydantem. Występujące w orzechach kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone wpływają na obniżenie poziomu złego cholesterolu LDL. Wiele gatunków orzechów zawiera kwas gamma-linolenowy, działający przeciwzakrzepowo, obniżając tym samym ryzyko pojawienia się choroby wieńcowej. Wszystkie orzechy są doskonałym źródłem energii dla naszego organizmu. Ze względu na swoje właściwości znakomicie sprawdzają się w sytuacjach stresujących, będących sporym obciążeniem dla organizmu. Polecane są dla wegetarian, cukrzyków, sportowców, osób pracujących umysłowo, przemęczonych i osłabionych.

Każdy z nas ma z pewnością swoje ulubione rodzaje orzechów. Warto jednak przyjrzeć się ich właściwościom.

Orzechy włoskie wywodzą się z Azji Mniejszej. Już w starożytności przypisywano im szczególne znaczenie a ich kształt nie bez powodu utożsamiano z mózgiem. Oprócz wapnia, magnezu i fosforu, zawierają miedź, która usprawnia pracę mózgu, zwiększa odporność i chroni przed osteoporozą. Orzechy włoskie łagodzą również stany zapalne, wzmacniają nerki, nawilżają płuca i regulują trawienie.

Orzechy laskowe wzmacniają śledzionę, trzustkę i żołądek, wpływają też na wygląd cery, włosów i paznokci. Zawierają sporą dawkę witaminy E, ok. 30g orzechów laskowych zawiera blisko 80% jej dziennego zapotrzebowania. Zawierają również fosfor, miedź, magnez, mangan, witaminy z grupy B, PP i K.

Orzechy ziemne (arachidowe) pochodzą z Brazylii, należą do roślin strączkowych. Mają dobroczynne działanie na trzustkę, żołądek i jelita. Zawierają najwięcej kwasu foliowego z wszystkich odmian orzechów, dlatego powinny je włączyć do swojej diety szczególnie kobiety w ciąży oraz osoby prowadzące aktywny tryb życia. Są też znakomitym źródłem błonnika, cynku, fosforu i witamin z grupy B.

Pochodzące z Amazonii orzechy brazylijskie są rzadziej spotykaną odmianą. Wyróżniają się owalnym kształtem i subtelnym, słodkim smakiem. Zawierają sporą ilość witaminy E oraz selenu, wspomagającego m.in. w oczyszczaniu organizmu i zmniejszającego ryzyko zachorowania na raka. Ze względu na swoje regeneracyjne właściwości polecane są do spożywania po zabiegach operacyjnych i oparzeniach.

Orzechy nerkowca wywodzą się z Ameryki Południowej, uważane przez niektórych za najsmaczniejsze z wszystkich gatunków orzechów, charakteryzują się delikatnym, migdałowym smakiem. Poza walorami smakowymi trzeba zwrócić uwagę na znaczną ilość żelaza i cynku, które mają duże znaczenie w procesach krwiotwórczych.

Orzechy migdałowca zawierają sporo magnezu, potasu, wapnia, żelaza i fosforu oraz witaminy E. Usprawniają pracę jelit, działają  korzystnie przy wszelkich chorobach płuc, łagodzą kaszel. Jedno z badań przeprowadzone przez American HeartAssociation wykazało, że u grupy osób spożywających dziennie 30g migdałów średni spadek złego cholesterolu LDL wynosił 4,4% w stosunku do osób pozostających na tej samej diecie z wyłączeniem tylko migdałów.

Bez wątpienia, orzechy są wartościowymi owocami, które powinny na stałe zagościć na naszych stołach, bowiem smakują wybornie i są zdrowe.

Orzechy dla urody

Orzechy nie tylko mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie, ale i cudownie działają na poprawę naszego wyglądu. Przede wszystkim, za ich sprawą poprawia się stan naszej skóry, wzmacniają się włosy i paznokcie, a co najważniejsze dzięki nim, możemy utrzymać smukłą sylwetkę i uniknąć wystąpienia oznak starzenia się  przez długi czas.

Przede wszystkim, zbawienne dla naszej skóry są orzechy laskowe, które wspaniale nawilżają naskórek. Z pewnością, najbardziej wskazane jest ich spożywanie podczas upalnego lata, bowiem bogate są w witaminę E, która chroni przed promieniami słonecznymi. Natomiast, jeśli szczególnie zależy nam na wygładzeniu naskórka, warto sięgnąć po owoce orzecha włoskiego, które usprawniają też naszą pamięć i obniżają cholesterol oraz sprzyjają wzrostowi tkani mięśniowej. Poza tym, orzeszki pistacjowe pozwalają nam utrzymać smukłą sylwetkę, gdyż są małokaloryczne, a co najważniejsze usprawniają pracę jelit i oczyszczają krew. Ponadto, zdrowe zęby i kości możemy uzyskać poprzez regularne spożywanie migdałów, które dodatkowo zmniejszają apetyt na słodkości oraz dostarczają organizmowi dużą dawkę wapnia i błonnika, a co najważniejsze skutecznie zapobiegają wystąpieniu oznak starzenia się. Oprócz tego, orzeszki ziemne usprawniają kondycję, a także wzmacniają serce.

Z pewnością, warto spożywać regularnie orzechy i bakalie, które stanowią przepyszną przekąskę, a za ich sprawą możemy prezentować się naprawdę atrakcyjnie.

 

Bierzemy pod lupę suszone owoce

Suszone owoce zawierają potas, miedź, żelazo, magnez i mangan. Bogate w łatwo przyswajalne węglowodany są doskonałym źródłem energii. Stanowią obfite źródło witamin: A, B, C, E. Suszone owoce mają większą zawartość błonnika niż świeże.

 

Zawierają potas, miedź, żelazo, magnez i mangan. Bogate w łatwo przyswajalne węglowodany są doskonałym źródłem energii. Stanowią obfite źródło witamin: A, B, C, E. Suszone owoce mają większą zawartość błonnika niż świeże.

Najlepiej kupować susz bez dodatkowej ilości cukru i bez sztucznych konserwantów.
Suszona wersja owoców dostarcza organizmowi potrzebnych witamin i minerałów. Dba również o kondycję fizyczną i umysłową, a przede wszystkim niesie przeróżne bogactwo smakowe. Ze względu na wartości odżywcze powinny zagościć w naszym menu zastępując słodkie przekąski.
Może więc zamiast fundować dziecku słodycze, podaruj mu zamienniki w postaci suszonych owoców.

Zalety suszonych owoców:

– Suszone śliwki ułatwiają trawienie. Są silnym przeciwutleniaczem.

– Suszone morele opóźniają procesy starzenia. Pozytywnie oddziaływają na cerę, zwłaszcza trądzikową. Dobrze wpływają na wzrok. Skutecznie chronią przed anemią.

– Suszone gruszki mają właściwości odkwaszające układ pokarmowy.

– Suszone daktyle łagodzą stany zapalne, ból i stres. Zapobiegają zakrzepom i zawałom serca.

– Suszone ananasy skutecznie oddziaływają na układ moczowy. Szczególnie zalecane przy infekcjach i stanach zapalnych pęcherza moczowego. Poprawiają odporność organizmu.

– Suszone figi zapobiegają zaparciom. Maja działanie przeczyszczające.

– Suszone winogrona (rodzynki) koją rozdrażnienia. Dostarczają energii. Poprawiają odporność organizmu.

– Suszone wiśnie pozytywnie wpływają na skórę. Obniżają gorączkę. Poprawiają apetyt i zapobiegają anemii.

– Suszone banany poprawiają nastrój. Obniżają ciśnienie.

– Suszone jabłka skutecznie poprawiają procesy trawienia. Obniżają poziom cholesterolu. Pozytywnie wpływają na skórę oraz kondycję paznokci i włosów. Neutralizują wolne rodniki. Leczą niestrawność. Wspomagają układ odpornościowy.